celá výprava a kytky a sníh

Velká Fatra

4. - 7. června 1999
Pozvánka na akci
Seznam všech akcí

e-mail kontakt: cita@seznam.cz

složení výpravy: Ctirad Hrubý (vedoucí výpravy), Jan Fousek, Jan Gryč, Jiří Šimek, Zdeněk Vuška, Mirek Misař, Jindřiška Šanderová, Martina Liškařová

pátek, 4. června 1999
Zataženo. Před Ružomberokom průtrž mračen.
Odjezd z Jihlavy ve 14.10. Přes Brno, Starý Hrozenkov, Trenčín, Žilina, Ružomberok příjezd do Horní Revůce ca ve 20.30. Přibližně hodinový výstup Zelenou dolinou na konec asfaltové cesty. Nocování v přístřešku s dřevěnou podlahou.

sobota, 5. června 1999
Zataženo až polojasno, ca 15 stupňů C, slabý vítr.
Vyrážíme okolo osmé. Výstup na Chyžky. Potom přes Suchý vrch na Ostredok. Tam oběd a odpočinek. Dále přes Križnou na Královu studňu a k útulku u památníku SNP. Vycházka do hotelu Králova studňa (WC, pohledy).

neděle, 6. června 1999
Ráno hřeben v mracích. Velmi silný východní vítr.
Kolem deváté hodiny sestupujeme po žluté do Gaderské doliny (náročný sestup). Za hřebenem se mraky trhají. Je polojasno. Pokračujeme kolem horárně Drobkovo až k závěru Vrátnej doliny (asi 1 km). Vystupujeme kolem loveckého srubu a dvou salaší (včera přišli dva honáci s dobytkem z Blatnice). Na louce nad napájecími žlaby dáváme oběd. Největší část výstupu máme za sebou. Krátkým výstupem po spádnici a traverzem vlevo se dostáváme na zakončení hřebínku (ke skále), který vede z prostoru mezi Suchým vrchem a Ostredkom do Gaderské doliny. Po něm stoupáme vzhůru (nádherná rozkvetlá louka). Na skalních útvarech si dáváme dlouhý čas k vstřebávání nádherných pohledů na Borišov a Ploskou. Půlkilometrovým mírným sestupem přejdeme kolem napájecích žlabů k Salaši pod Suchým vrchom. Oheň hoří v kamnech, ale nikdo tam není. Po zabydlení jsme (v 17 hodin) vyrazili na vycházku na chatu pod Borišovom. Jsme tam pár minut po šesté. Část výpravy "vyklusává" na Borišov zbytek zůstává na chatě. Výstup byl snadnější než se zdálo. Zdá se nám, že nad Jirkou (který zůstal na salaši - učí se na zkoušku) se na rozdíl od celého okolí stále stahují tmavé mraky. Ve 20 hodin jsme všichni společně dorazili na "základnu".

pondělí, 7. června 1999
Polojasno. Silný jihovýchodní vítr. Asi tak 15 stupňů C.
Kolem deváté hodiny jdeme známou cestou do sedla Chyžky. Dále směrem na Ploskou. Plánovaný traverz po neznačené cestě jsme zavrhli (nebylo to až tak výhodné) a po 30 minutách jsme stanuli na vrcholu. Rozhlížíme se. Viditelnost je "zamlžená" (stejně jako předchozí dny) - v oparu je vidět hřeben Malé Fatry a začátek hřebene Nízkých Tater (srpnová klasika). Cestou do sedla (Ploská - Čierny kameň) nacházíme velké sněhové pole. Kromě klouzání a koulování se fotíme (potok se žlutými blatouchy, sníh, ... a my). To už jsme v sedle a čeká nás (smutný) sestup k autům. Raději bychom zde zůstali. Na salaši se osvěžujeme žinčicou (chutná nám) á 7 Sk za "pohárik" (ca 0,4 l). Od bači se dozvídáme, že má 403 ovcí (vlastních), dva pomocníky (valach a podvalach) a několik psů (čuvače a maďarské pastevecké "haičiare"). Dále ještě bývá v bačově partě "honiar" - většinou chlapec, který při dojení žene ovce v ohradě (toho ale zrovna odvedli na vojnu). Pasou na masivu Ploskej a letos začali začátkem (4.) května! To byl ještě sníh a buky holé "ako v jeseni". Těžko se nám loučilo, ale po strmé cestě se rychle dostáváme do vesnice. Je hrozné vedro. Zlatý hřeben. Po 13 hodině odjíždíme přes Donovaly (v Harmanci a dále na parkovišti jsme měli 3 zastávky na nákup, záchod a oběd - příště se najíst ještě na sestupu a pak už jenom jet!) Turčianske Teplice, Prievidzu, Trenčín a Brno zpátky do Jihlavy (ca ve 21.15).

Poznámky:
Chata pod Borišovom - razítko Chata pod Borišovom
90 Sk za noc a lůžko, bez vlastního spacáku 180 Sk, celkem je tam 26 lůžek
kontakt: správce Vladimír Szabó, telefon (vzkaz na poště v Necpalech - chodí tam 1x týdně) 0842/ 296 200
Chata pod Borišovom, Necpaly, 038 12 Martin

Rekreačné stredisko ve Vyšnej Revůci
s hřištěm, 2 lůžkové pokoje, kapacita asi 80
cena: s polopenzí za 350 Sk (škoda)

Předpověď počasí - osvědčené www stránky:
animace radarových snímků za posledních 12 hodin (vytvoření si vlastního úsudku)
předpověď na 5 dnů pro Bratislavu
Yeti - hlavně v zimě určitě stojí za shlédnutí

100% se osvědčilo:
- "igelit" pod karimatky (na špinavou podlahu)