- Embryonální fáze
- - oplodnění až ca 3 měsíce. Tvoří se základ
orgánů (zvýšená citlivost na vliv negativních vlivů).
- Fetální fáze
- - 3 měsíce až porod. Plod reaguje na podměty
(akustické), je aktivní (pohybuje se) a má schopnost sociální interakce
s matkou.
- Období
- - od narození do 3 měsíců
- Míry a váhy
- - 3--3.5 kg, 50 cm
- Základní charakteristika
- - přizpůsobování se vnějšímu prostředí
(termoregulace, přijímání potravy, vylučování, dýchání)
- Typická činnost
- - spánek (20 hodin denně)
- Vnímání a reagování
- - dominují nepodmíněné reflexy (hledací, sací, hltací,
vylučovací, obranný, úchopný, pohybový)
- Pohyb
- - nezralá motorika, reakce na podměty celým tělem
- Psychika
- - pocity pouze příjemné a nepříjemné
- Ukončení období
- - končí překlenutím negativní pasivnosti
(je mi teplo, jsem počůraný, ...)
- Období
- - od 3 měsíce do 12--15 měsíců
- Míry a váhy
- - ca 10 kg, 75 cm (překotný růst)
- Základní charakteristika
- -
- Typická činnost
- Vnímání reagování
- - rozpoznávání barev, lokalizace zdroje zvuku, rozlišení
hlasů; rozvoj motoriky a poznávacích funkcí, schopnost chůze otevírá
nové možnosti; aktivní činnosti (strkání do míče, tlačení auta)
- Pohyb
- - výrazná pohybová aktivita, zacházení s předměty
- Psychika
- - strach z neznámého (i osob)
- Myšlení
- - rozvoj myšlení - spojování (ťuknutí do hračky způsobí
zvuk), schopnost předvídat následky činnosti
- Ukončení období
- - samostatná chůze, řeč
- Období
- - od chůze (a řeči) do 3 roků (do školky)
- Míry a váhy
- - 90 cm
- Základní charakteristika
- - fenomenální rozvoj řeči
- Typická činnost
- - napodobování (slova, činnosti)
- Vnímání a reagování
- - sluch a zrak diferencované (melodie,
říkanky); rozvoj paměti (zážitky na celý život); představivost a velká
fantazie; personifikace - přiřazování lidských vlastností předmětům
- Pohyb
- - hrubá motorika (chození po schodech), první malůvky
(mazanice - tvary); jemnější motorika (listování knihou, lžička,
zapínání knoflíků); rozlišuje se pravák a levák
- Psychika
- - diferenciace citů (do popředí se dostává zlost
z omezování pohybu, svobody, atp.; žárlivost (narození sourozence);
radost; rozvoj vyšších citů - rozlišení dobra a zla
- Myšlení
- - na začátku konkrétní; uvažování rychlejší než řeč;
postupně abstraktní (slova se stávají symboly)
- Řeč
- - bouřlivý rozvoj, ve 3 letech ca 1000 slov
- Socializace
- - kontakt s vrstevníky minimální
- Důležité
- - stimulovat a podněcovat (řeč, hračky); uspokojovat
citové potřeby
- Ukončení období
- - sebeuvědomění
(Důkazy dle J. Kagana) Sebechvála - dítě hodnotí vlastní osobu.
Sebeovládání - dítě si něco zakáže (To nesmím!).
Citlivost k selhání a nezdaru. Snaha udělat samo, na co
jen trochu stačí (oblékání). Vítězný úsměv, když se podaří nový
kousek. Poznání sebe v zrcadle (na fotografii). Ve hře batole
nahradí sebe nějakou hračkou (medvídkem). Věty v první
osobě a užívání zájmena já. Dětský vzdor - Ne a nechci!.
Dítě si při hře rozvíjí schopnosti. Intenzivně a mnohostranně se cvičí.
Hra slouží též k vyrovnání s těžkostmi a konflikty, se kterými si dítě
neví rady (vypořádání s rozrušením, zklamáním, zahanbením). Batole si
hraje rádo samo a samostatně. Tím rozvíjí svou představivost, tvůrčí
návyky a organizační vlohy.
Batole miluje smyslové zábavy (především vyluzování
nejrůznějších zvuků). Ve velké oblibě má hry s vodou a pískem
(tvárnost, poddajnost, stejnorodost). Z pohybových her - chůze po kládě,
pozpátku, kutálení míče, válení sudů.
Symbolická hra - batole se stává princeznou, drakem, koněm,
...
- Období
- - od 3 do 6 roků (do školy)
- Míry a váhy
- - 117 cm, 22 kg
- Základní charakteristika
- - rozšiřování poznatků; schopnost
regulovat jednání podle instrukcí; první odpoutání od rodiny; větší
kontakt s vrstevníky
- Typická činnost
- - učení nových věcí; období otázek Proč?
- Vnímání a reagování
- - na začátku převládá synkretismus
(soustředění na části celku), později vnímání celku (př. obrazu - tu je
husa, tu rybník, ... později rozlišení odstínů barev)
- Pohyb
- - dobře rozvinutá jemná motorika (modelování, šití,
navlékání, ...)
- Psychika
- - postupně se učí ovládat emoce
- Myšlení
- - egocentrické (nechápe, že druzí mají jiný pohled);
výrazný růst kapacity paměti (hlavně mechanické), výrazná fantazie -
vymýšlení představ (lhaní); období otázek; zajímá se o zplození a
zrození člověka; smrt je tajemným pojmem (ale přemýšlí o ní)
Proč?
- Řeč
- - bouřlivý rozvoj, v 6 letech ca 3000 slov!
- Socializace
- - kolektivní hry, kontakt s vrstevníky
- Důležité
- - stimulovat a podněcovat (řeč, hračky); uspokojovat citové potřeby
- Ukončení období
Předškolák začne chápat první matematické vztahy, naučí se počítat do 10.
Myšlení je egocentrické (kognitivní egocentrismus) - dítě
nechápe, že druzí lidé mají své vlastní hledisko, odlišné od jeho;
atropomorfické - dítě připodobňuje lidské vlastnosti neživým
věcem.
Dítě si je dobře vědomo co je jeho povinností, co má a co nemá dělat a proč.
Dětské svědomí je zpočátku negativní - různé zákazy, ale je už
autonomní - reguluje jednání dítěte i když jeho čin (nebo nečin) je
naprosto soukromý.
Dítě se identifikuje (ztotožňuje) s rodiči nebo s nějakým vzorem (možná
též sexuálně).
Dítě se zajímá o zplození a zrození člověka (jak vzniklo ono samo).
O smrti přemýšlí často (bojí se jí), ale představuje si ji jako pobyt
v hrobě zaživa, jako bezmocnost, nehybnost, samotu, ohrožení nějakými zlými
bytostmi (člověk se po smrti zase narodí).
Má rádo pohádky blízká své mentalitě časovou neurčitostí (Byl
jednou jeden král), záhadným umísťováním (Za sedmero horami a
sedmero řekami) a tajemností která z toho vyplývá. Postavy jsou
výrazné typy: král, uhlíř, princezna, kouzelník. Dítěti je blízké
i proměňování zvířat v lidi a naopak, fantastika - a surová morálka
(usekávání hlav, rozčtvrcování těl, oko za oko). Lidé se rozdělují na
dobré a zlé, popisy jsou jednoduché; hrdinství je dokonalé, láska
věčná, zrada černá, štěstí až do nejdelší smrti. Naslouchání
pohádce má pro dítě podobný citový význam jako hra (může se při
něm hravou formou vyrovnávat se svými strachy a konflikty).
Dítě si samo kreslí. Kresba je hrou a zároveň nejpřirozenějším
vyjadřovacím prostředkem - kresbou poví více, než by dovedlo nebo se
odvážilo říci slovy (může vyjadřovat i svá nesplnitelná přání). Kreslí
především to, co zná.
- Období
- - od 6 do 12 roků (do puberty)
- Míry a váhy
- - ca 20--40 kg, 120--150 cm
- Základní charakteristika
- - soutěživost, spolupráce
- Typická činnost
- - hlavní motiv - škola
- Vnímání a reagování
- - o sexualitu malý zájem, technické
stavebnice a panenky \to věrné napodobení skutečnosti
- Pohyb
- - obratný, jízda na kole
- Psychika
- - převládá kladné citové ladění; družnost,
extravertnost, radostnost, bezstarostnost, hovornost, citová povrchnost
- Myšlení
- - růst mozku se kolem 10 roku zastavuje; škola učí dítě
myslet; obliba knih (dobrodružné s realistickými ilustracemi)
- Řeč
- - aktivní používání 5000 slov
- Socializace
- - vázání na silnějšího jedince (paní učitelka, spolužák)
- Důležité
- Ukončení období
- - do puberty
Škola učí děti myslet (jednoduchá logika), zlepšuje se paměť
(mechanická i logická).
Lepší možnost dorozumění díky zdokonalení řeči - dítě užívá aktivně asi
5000 slov a rozumí mnohem většímu množství.
Inteligenci lze měřit přesněji a spolehlivěji.
Důležité jsou lidské vztahy více než výkon a prestiž (pravdivost,
upřímnost, otevřenost, hluboká vzájemnost) - hledá v rodině.
Pozitivní vztah k práci (očekávaná odměna, bezprostřední užitečnost i
vědomí vzdáleného cíle).
Zájem o sexualitu není zvlášť živý (ovlivněno i vlivem převládajících
stejnopohlavních skupin).
Připravenost má 3 aspekty:
- Fyzická zdatnost
- - průměrná výška, váha, stav vnitřních orgánů
(změna denního režimu - méně spánku, celkové zatížení organismu).
- Kognitivní vyspělost
- - úroveň poznávacích procesů (především
smyslového vnímání) - záměrné vnímání (soustředění), zaměření
pozornosti, rozlišování hlásek (řeč), abstraktní myšlení (manipulace
s pojmy), paměť, pozornost (schopnost soustředit se 20 - 25 minut na
jednu činnost.
- Sociální vyspělost
- - vztahy k rodičům, vrstevníkům, učitelům;
dítě musí pochopit, že skončila doba her a začíná doba učení
(povinnosti, vztah k učiteli); schopnost podřídit se úkolům a učit se;
touha seberealizace (dítě se do školy těší); vztah k vrstevníkům.
- - dítě se zpravidla do školy těší
- - učitel v první třídě představuje autoritu - Paní učitelka
říkala ... (později se to mění)
- - dítě nemůže samo existovat, potřebuje pocit bezpečí a jistoty
(potřeba silné citové vazby). Neúplná rodina (rozpory mezi rodiči)
narušují vývoj
- - většinou dobrý vztah ke sourozencům (schopnost starat se
o mladší sourozence)
- - vztah ke spolužákům ve třídě pouze kamarádský (s kým kdo sedí,
bydlí vedle v domě)
- - vznikají skupiny - vynikají silnější, nadanější, rozhodnější,
šikovnější
Dítě neumí zvládat problémy => vznikají neurotické poruchy,
které dělíme na:
- Neurostenie
- - např. poruchy spánku, s jídlem (nejí ×
žere), atp.
- Psychostenie
- - např. pomočování, koktavost, úzkostlivost,
hyperaktivita, jejíž příčinou je většinou lehká mozková disfunkce
(LMD) (lehké difuzní poškození mozku vznikající v době těhotenství a
porodu) - často se váže na specifické poruchy učení:
- Dyslexie
- - problémy při čtení (B \approx D, b \approx d, ...)
- Dyskalkulie
- - 73 \approx 37
- Dysgrafie
- - problémy v písemném projevu
- Dysortografie
- - i \approx y
- Období
- - od 11--13 do 14--15 let (individuální).
- Míry a váhy
- - ca 40--70 kg, 150--170 cm
- Základní charakteristika
- - pohlavní dospívání, růstový spurt
- Typická činnost
- - parta
- Vnímání a reagování
- - zájem o sexualitu, zvídavost, mastrubace
- Pohyb
- - neobratný, lehce unavitelný
- Psychika
- - emoční nevyváženost, labilita, problémy se sebepřijetím
- Myšlení
- - myšlení o myšlení, formální myšlení (abstraktní
pojmy), rozporuplnost, idealismus
- Řeč
- -
- Socializace
- - kritičnost k autoritám \to vzpoura, vrstevnické
skupiny mají větší vliv než rodina a škola
- Důležité
- Ukončení období
- -
- - rychlý růst
- - rozvoj sekundárních pohlavních znaků
- - prodlužování končetin => ztráta koordinace pohybů
- - zvýšená unavitelnost - snížení tělesné výkonnosti
Patnáctiletý je schopen vědecky myslet - základem pokroku je
myšlení o myšlení. Pubescent uvažuje nejen o skutečnosti, ale i
o svých úsudcích: Ano, já myslím. A já také myslím na to, že
myslím.. Otvírá se cesta k formálním operacím: myslet formálně
znamená myslet nezávisle na obsahu: (a+b)2=a2+2ab+b2 -
obecná čísla nahrazují jakákoli jiná čísla.
Myšlení o neskutečném, neexistujícím kdyby. Pubescent srovnává
realitu s vyhlašovanými ideály (z toho asi také pramení kritičnost
k autoritám). Zvyšující se podíl logické paměti a schopnost vnímání
podstatného.
- - emoční nevyváženost
- - období vulkanismu (hormonální bouře) - pubescent reaguje
podrážděně, jeho nálady bývají labilní, nápadně často se mění,
převládají však záporné emoce - rozmrzelost, nepokoj, neklid, horečná
aktivita => poruchy soustředění, snadná unavitelnost, méně
klidný a méně vydatný spánek, úzkost
- - vzdor - nesnáší, když s ním jednají jako s malým dítětem a nic mu
nedovolí (záleží na způsobu přístupu rodičů)
- - labilita a nedostatek v sebeovládání, ucelenosti, integrace
v citovém životě (např. i sebevraždy)
- - problémy v přijmutí sám sebe (tělo, povaha), zkoumání vlastního
nitra - možnost změny povahy (extrovert \to uzavřený člověk), mění se
citový život - prožívá určité věci hlouběji, problémy se sebehodnocením
- - vrstevnické skupiny (klany) mají větší vliv, než rodiče, škola
(případně církev), touha po věrném příteli
- - zvýšení kritičnosti (zejména k autoritám)
- - vztahy mezi chlapci a děvčaty nabývají erotické povahy
- Období
- - od 16 do 18--20 let.
- Míry a váhy
- - dosažení plné výšky a váhy
- Základní charakteristika
- - přechod od dětství do dospělosti,
osamostatnění, nejkritičtější a nejtěžší období
- Typická činnost
- - touha stát se dospělým
- Vnímání a reagování
- - časté pocity nejistoty, strachu a úzkosti,
obavy z budoucnosti
- Pohyb
- - individuální
- Psychika
- - zhoršená pozornost a pracovní schopnost, zhoršené
sebeovládání, prudké i přecitlivělé způsoby reagování (hluboké
hormonální přeměny působí na centrální nervový systém)
- Myšlení
- -
- Řeč
- -
- Socializace
- - zařazení do nových kolektivů, větší nároky na
vztahy (hloubku), sociální vztahy hlubšího typu (společné cíle, atp.)
- Důležité
- Ukončení období
- - osamostatnění
Biologická a sociální zralost jedince nemusí jít stejným tempem
(biologické znaky dospívání a dospělosti nastupují dříve než zralost
sociální, psychická, charakterová).
Mladý člověk chce vypadat a žít jako dospělý, ale chybí mu k tomu důležité
vnitřní předpoklady - zkušenost a odpovědnost pro náročnou práci atp..
- - přechod na jinou školu nebo pracoviště (navazování nových
kontaktů, budování pozic v nových skupinách)
- - snaha osamostatnit se (odpoutat od rodičů a jejich autority)
- - mění se vztahy k vrstevníkům - vyšší požadavky (dochází i
k samotářství)
- - vznikají sociální vztahy vyššího typu založené na porozumění,
společných cílech a činnostech, vzájemné pomoci
- - časté pocity nejistoty, strachu a úzkosti, obavy z budoucnosti
- - podceňování a přeceňování sebe sama - výkyvy ve výkonu a
v kázni ve škole nebo na pracovišti
e-mail kontakt autora stránek: cita@seznam.cz
home *
hledej